από Μαρίνα Δημητρέλη

δημοσιεύθηκε στο www.eyedoll.gr

 

 

Ο κύριος Χρήστος Αποστολίδης, πρόεδρος της ελληνικής MENSA, ενός διεθνούς οργανισμού που αποτελεί μια κοινότητα ανθρώπων με υψηλό δείκτη νοημοσύνης, μου έκανε την τιμή να απαντήσει σε μια σειρά ερωτήσεων, που θα διαφωτίσει την άποψή μας για την ευφυΐα και τη χαρισματικότητα.

Τι είναι το iq, είμαστε ως λαός τόσο έξυπνοι όσο νομίζουμε; Ποιοι είναι οι ευφυέστεροι άνθρωποι όλων των εποχών;

Πώς αντιλαμβάνεσαι αν το παιδί σου είναι χαρισματικό και πολλά άλλα, σημαντικά και ενδιαφέροντα.

Τι ακριβώς είναι η MENSA και σε ποιους ανθρώπους απευθύνεται;

 

Η MENSA είναι ένας διεθνής, μη κερδοσκοπικός οργανισμός,  ιδρυθείς το 1946, που αριθμεί σήμερα πάνω από 117.000 μέλη σε περισσότερες από 100 χώρες και  έχει σαν σκοπό την αναγνώριση, υποστήριξη και προώθηση της ανθρώπινης ευφυΐας προς όφελος της ανθρωπότητας.

Η Ελληνική MENSA, ιδρύθηκε το 1986 και είναι μία από τις  30 εθνικές οργανώσεις στην ανώτατη βαθμίδα, Full National MENSA.

Θα έλεγα, μία κοινότητα ανθρώπων με κοινό χαρακτηριστικό την υψηλή αντιληπτική ικανότητα, η οποία τους κατατάσσει στο ανώτερο 2% του πληθυσμού, ενώ στόχος της κοινότητας αυτής είναι να προσφέρει το ιδιαίτερο αυτό χαρακτηριστικό της πίσω στην κοινωνία πολλαπλάσιο. Ως εκ τούτου η MENSA απευθύνεται σε ανθρώπους που απέχουν σημαντικά από το στατιστικό μέσο όρο και ενδιαφέρονται να δράσουν μέσα από ένα περιβάλλον ανθρώπων που έχει την αντίστοιχη ιδιαιτερότητα.

 

Με ποια κριτήρια γίνεται κάποιος μέλος της ΜΕΝSΑ και πόσο σημαντικό είναι να διαθέτει κάποιος υψηλό iq;

 

Το μοναδικό κριτήριο για να γίνει κάποιος μέλος της, είναι να έχει μία αντιληπτική ικανότητα η οποία να τον κατατάσσει στο ανώτερο 2% του πληθυσμού.

Η MENSA δεν δέχεται ρατσιστικές, φυλετικές, ταξικές, θρησκευτικές, ιδεολογικές ή σεξιστικές διακρίσεις, όπως και κανενός άλλου τύπου διαχωρισμό ανάμεσα στους ανθρώπους.

Η αντιληπτική ικανότητα του καθενός είναι απλώς ένα χαρακτηριστικό.

Όπως κάποιος έχει ένα συγκεκριμένο ύψος και ζυγίζει συγκεκριμένα κιλά, έτσι έχει και έναν συγκεκριμένο δείκτη IQ.

Ο υψηλός δείκτης IQ είναι σημαντικός μόνο όταν κάποιος τον αξιοποιεί, ακριβώς όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του.

Για παράδειγμα, σημαντικό για κάποιον γίνεται το ύψος του όταν παίζει μπάσκετ.

Με τον ίδιο τρόπο σημαντική γίνεται και η αντιληπτική ικανότητα για κάποιον που αξιοποιεί τη διαφορετική οπτική που του προσφέρει απέναντι στα πράγματα.

Ο καθένας μας, ανάλογα με τον τρόπο που επιλέγει να προσδιοριστεί απέναντι στα χαρακτηριστικά που έχει πάρει από τη διαδικασία της φυσικής επιλογής, δείχνει τι θεωρεί σημαντικό και τι όχι.

Όπως καταλαβαίνετε όμως, όταν κάποιος επιλέγει να αντλεί μονοσήμαντα την προσωπικότητα του μέσα από το δείκτη IQ του, τότε ολόκληρη η ζωή του γίνεται ένα νούμερο κάτι το οποίο δεν είναι και πολύ υγιές.

Ας μείνουμε λοιπόν περισσότερο στο τι μπορεί να κάνει κανείς με τα χαρακτηριστικά που διαθέτει και ας μη μένουμε σε νούμερα.

 

Μια πιθανή επιτυχία στο τεστ σημαίνει κάτι; Και αντίστοιχα, μια αποτυχία θα μπορούσε να σημαίνει πως δεν είμαι αρκετά έξυπνος/η;

 

Από το σκεπτικό που σας ανέπτυξα προηγουμένως προκύπτει ότι δεν υπάρχει επιτυχία ή αποτυχία σε ένα τεστ IQ.

Οι δοκιμασίες αυτές είναι για να μπορεί κάποιος να σταθμίσει, να μετρήσει αν θέλετε, όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά την αντιληπτική του ικανότητα.

Δίνουν ένα ποσοτικό αποτέλεσμα όχι ένα αποτέλεσμα επιτυχούς ή μη συμπλήρωσης του τεστ.

Το πρώτο βήμα, της αναγνώρισης του δυναμικού του καθενός, είναι σημαντικό μόνο για να μπορέσει να περάσει στο δεύτερο, που είναι η αξιοποίηση του και εκεί τίθεται θέμα επιτυχίας ή αποτυχίας.

Το όριο εισαγωγής στη MENSA είναι το 131, κάτι που αντιστοιχεί στο 2% του πληθυσμού, αλλά η εισαγωγή στη MENSA δεν θα έπρεπε να κρίνεται ως επιτυχία ή αποτυχία, αλλά ως ικανοποίηση μιας ανάγκης για κοινωνικοποίηση με ομοίους και προσφοράς στην κοινωνία.

Πρέπει να σταματήσουμε να αντιλαμβανόμαστε την χαρισματικότητα ως αριστεία.

Πρέπει να την ανάγουμε σε επίπεδο αναγκών που εγείρονται από αυτή, για να καταφέρουμε επιτέλους να την βγάλουμε πίσω από τη βιτρίνα και να την αξιοποιήσουμε.

 

Αρκεί κάποιος να έχει υψηλό δείκτη νοημοσύνης για να μπορεί να αποφασίζει σωστά;

Ή μήπως το θέμα των αποφάσεων που παίρνουμε στη ζωή είναι ζήτημα συναισθηματικής νοημοσύνης;

 

Πάλι βάζετε έναν υποκειμενικό παράγοντα στην ερώτηση σας. Τι εννοείτε σωστά; Σωστά ως προς τι;

Αν υπάρχει ένα πρόβλημα το οποίο έχει σωστή και λάθος απάντηση, τότε μόνο η λογική θα μπορέσει να σας βοηθήσει να τη βρείτε.

Αν αναφέρεστε από την άλλη σε ένα ανοικτό πρόβλημα, όπου εξ ορισμού δεν υπάρχει σωστή και λάθος απάντηση όπως είναι οι αποφάσεις στη ζωή μας, τότε όλα είναι συνάρτηση των αναγκών του καθενός.

Όλα οδηγούνται από τις ανάγκες.

Αν είναι σημαντικό για μας να αναγνωρίζουμε μία λογική στην πορεία μας, τότε αποφασίζουμε με βάση τη λογική μας, αν έχουμε ανάγκη να καλύψουμε τις συναισθηματικές μας ανάγκες, τότε παίρνουμε αποφάσεις με βάση το συναίσθημα.

Και πάντα προσπαθούμε να κρατήσουμε αυτή την πλάστιγγα σε μια ισορροπία.

Είναι πάντως αλήθεια ότι το συναίσθημα είναι ένα πρωτόγονο σύστημα αποφάσεων το οποίο κληρονομήσαμε από τους προγόνους μας και πηγάζει από τον αρχαιοφλοιό και μεσοφλοιό του εγκεφάλου, ενώ η λογική είναι αποτέλεσμα της εξέλιξης του εγκεφάλου με το νεοφλοιό.

 

Πώς θα σας φαινόταν η ιδέα, τα μέλη της ΜΕΝSΑ να αποτελούν ας πούμε μια δεξαμενή προτίμησης για έναν ιδιωτικό ή δημόσιο φορέα; Μια ελίτ υψηλού iq τρόπος του λέγειν. Θα αρκούσε μόνον αυτό για να είναι ένας οργανισμός επιτυχημένος;

 

Κοιτάξτε, δεν είναι ιδανικοί για όλες τις θέσεις μιας εταιρείας άνθρωποι με πολύ ψηλό IQ και ως εκ τούτου δεν θα μπορούσαμε να αποτελέσουμε μια de facto δεξαμενή προτίμησης.

Αλλά για τις θέσεις οι οποίες απαιτούν υψηλή κριτική, αναλυτική και συνθετική, ικανότητα, οι περισσότερες εταιρείες φροντίζουν από μόνες τους να εξετάζουν τους υποψήφιους τους σε αυτές τους τις ικανότητες.

Το να έχει ο υποψήφιος σαν τυπικό προσόν τον δείκτη IQ του και τη συμμετοχή του στην MENSA, ενδεχομένως να κάνει το βιογραφικό του πιο θελκτικό, αλλά αυτό δεν θα μπορούσε να πιστωθεί ως επιτυχία της MENSA, εφόσον έτσι κι αλλιώς το προσόν αυτό θα αποδεικνυόταν και από τη διαδικασία αξιολόγησης της εταιρείας.

Για να θεωρηθεί λοιπόν ο οργανισμός μας επιτυχημένος, θα πρέπει να μπορεί να προσφέρει πίσω στην κοινωνία το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του σε πολλαπλάσιο βαθμό.

Να προσθέσει δηλαδή αξία, να διαμορφώσει και να δημιουργήσει.

Αυτός είναι ο στόχος μας και από αυτό κρίνουμε την επιτυχία μας.

 

Θεωρείτε πως το iq θα μπορούσε να μετρηθεί για ένα σύνολο ανθρώπων, ένα ολόκληρο έθνος ας πούμε; 

Ή, για να το θέσω διαφορετικά, θα μπορούσαμε να πούμε πως υπάρχει «χαρισματικόμετρο» ανάλογα με τη  χώρα καταγωγής  του κάθε ανθρώπου;

 

Η ευφυΐα είναι ένα χαρακτηριστικό που σε μεγάλο βαθμό (περίπου 80%) είναι κληρονομικό και βρίσκεται στο γονίδιο του ανθρώπου.

Ως εκ τούτου και η υψηλή ευφυΐα κατανέμεται στατιστικά ομοιόμορφα σε ολόκληρο τον πλανήτη, όπου υπάρχουν άνθρωποι.

Έτσι, η κάθε χώρα έχει τους «Χαρισματικούς» που αναλογούν στον πληθυσμό της.

Αυτό το οποίο θα πρέπει να μας απασχολεί επομένως δεν είναι η οντολογία, αν υπάρχουν δηλαδή πιο χαρισματικοί άνθρωποι σε έναν τόπο συγκριτικά με κάποιον άλλο, αλλά η τελεολογία, τι μπορούμε να κάνουμε έτσι ώστε να τους βοηθήσουμε να αναπτύξουν πλήρως τις δυνατότητες τους, να μπορέσουν να τις εκμεταλλευτούν δημιουργικά και να τις προσφέρουν πίσω στην κοινωνία.

Αυτός είναι και ένας γόνιμος προβληματισμός: πώς θα καταφέρουν όλοι οι άνθρωποι και μέσα σε αυτούς και οι «χαρισματικοί», να γίνουν οι καλύτεροι που μπορούν να γίνουν.

Γιατί υπάρχει πάντα και το υπόλοιπο 20% το οποίο ευθύνεται για την ευφυΐα και δεν έχει να κάνει με το γενετικό υλικό του ανθρώπου, αλλά με το περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγαλώνει και αποκτά δομή ο εγκέφαλος του.

 

Οι Έλληνες σαν έθνος θεωρούνται ή θεωρούν τους εαυτούς τους  χαρισματικούς, δημιουργικούς, εφευρετικούς.

Μύθος ή αλήθεια;

 

Είναι αλήθεια ότι αρκετοί Έλληνες θεωρούν το ελληνικό έθνος χαρισματικό, δημιουργικό και εφευρετικό.

Είναι αλήθεια επίσης ότι οι Έλληνες θεωρούνταν, ως έθνος, χαρισματικό, δημιουργικό και εφευρετικό.

Αλλά, κατά κοινή ομολογία, οι Έλληνες δεν είναι και δεν θεωρούνται πλέον, ούτε δημιουργικοί ούτε εφευρετικοί στην πλειοψηφία τους.

Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν αυτοί που έβαλαν τα θεμέλια του ορθού λόγου και των επιστημών και δικαίως μνημονεύονται μέχρι σήμερα.

Αλλά αυτό λειτούργησε ανασταλτικά για την πρόοδο και την εξέλιξη του σύγχρονου Έλληνα ο οποίος αναπολεί και επαναπαύεται στις δάφνες των Αρχαίων.

Οι Έλληνες κληρονομήσαμε μια βαριά ιστορία της οποίας δυστυχώς φανήκαμε ανάξιοι και την οποία σφετεριζόμαστε όσο μπορούμε για να κρύψουμε την ανεπάρκεια μας στο παρόν.

Ιστορικά, το Ελληνικό έθνος στη συντριπτική του πλειοψηφία έχασε τη Μεταρρύθμιση, την Αναγέννηση και το Διαφωτισμό και μαζί με αυτά έχασε και το τρένο της εξέλιξης.

Το κακό όμως δεν είναι τόσο αυτό, όσο το γεγονός ότι κρυμμένοι πίσω από τη λαμπρή ιστορία της αρχαίας Ελλάδας δεν αποδεχόμαστε την αλήθεια, έτσι ώστε να προσπαθήσουμε να κάνουμε κάτι για αυτό.

Η Ελλάδα κάποτε ήταν το λίκνο των επιστημών.

Σήμερα έχουμε υιοθετήσει ένα άκαμπτο εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο προωθεί τη στείρα εκμάθηση και σκοτώνει κάθε τι δημιουργικό, σπρώχνοντας σε μια άχρωμη μετριότητα.

Ακόμα και τα χαρισματικά μυαλά τα οποία αναπτύσσονται στην Ελλάδα, γιατί όπως είπα και πριν υπάρχουν χαρισματικά μυαλά παντού, φεύγουν στο εξωτερικό, ψάχνοντας ένα πλαίσιο το οποίο να μπορέσει να τα απορροφήσει και να προσφέρει στις  ανησυχίες τους.

Κάποτε στην Ελλάδα γεννήθηκε ο ορθός λόγος. Σήμερα, οι διαφημίσεις, οι πολιτικοί, τα ζευγάρια μεταξύ τους, καταφεύγουν στην επίκληση, στο συναίσθημα και στο λαϊκισμό.

Και όπως σας είπα και νωρίτερα, από εξελικτικής άποψης, το συναίσθημα είναι πιο πρωτόγονο από τη λογική.

Ο σύγχρονος Έλληνας έχει έλλειμμα κριτικής ικανότητας και αυτό τον έχει οδηγήσει και σε αυτή τη χρονική συγκυρία.

Όσο πιο γρήγορα το αναγνωρίσει, τόσο πιο γρήγορα θα καταφέρει και να το αντιμετωπίσει και αυτό δεν είναι μύθος.

 

Έχει η χαρισματικότητα διαφορετικά χαρακτηριστικά, ανάλογα με το φύλο;

 

Η χαρισματικότητα χαρακτηρίζεται από μεγάλη πολλαπλότητα και χαρισματικοί άνθρωποι παρουσιάζουν πολλά διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Αυτά όμως έχουν να κάνουν με τη διαφορετικότητα του καθενός και όχι με το φύλο του.

Ίδιας τάξης πολλαπλότητα που θα δούμε ανάμεσα σε αγόρια, θα δούμε ανάμεσα και σε κορίτσια, αλλά και ανάμεσα στα δύο φύλα.

 

Τι ακριβώς σημαίνει ο όρος χαρισματικό παιδί και πώς θα μπορούσε να αντιληφθεί κάποιος γονιός ότι το παιδί του διαθέτει ιδιαίτερα χαρίσματα;

 

Η χαρισματικότητα είναι η έννοια που περιγράφει πάρα πολύ υψηλές νοητικές ικανότητες, οι οποίες εκτείνονται σε μια πληθώρα γνωστικών και επιστημονικών πεδίων, ενώ τα χαρισματικά παιδιά διακρίνονται από το γεγονός ότι μπορούν να διακριθούν σε ό,τι καταπιάνονται.

Ένα χαρισματικό παιδί μπορεί να αντιλαμβάνεται τις καταστάσεις που αντιμετωπίζει, πολύ διαφορετικά από ό,τι κάποιο άλλο στη θέση του.

Διαχειρίζεται εντελώς διαφορετικά τα ερεθίσματα που προσλαμβάνει.

Έχει έναν τελείως αντισυμβατικό αλλά ταυτόχρονα πολύ αποδοτικό τρόπο σκέψης και αυτή η διαφορετική οπτική γωνία, είναι αυτό το οποίο ουσιαστικά το διαφοροποιεί.

Τα νοητικά μονοπάτια που ακολουθεί είναι έξω από την κοινή λογική και αυτό το βοηθάει να βλέπει λύσεις και σενάρια που παραμένουν αθέατα από έναν μέσο νου, να βλέπει πίσω από αυτό που του παρουσιάζεται, να βλέπει τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση.

Για τον ίδιο λόγο δυσαρεστείται όταν του βάζουν κανόνες στον τρόπο σκέψης του ή του επιβάλλουν στεγανά που δεν το αφήνουν να εκφραστεί.

Κάποιος γονιός θα μπορούσε, πιο αντικειμενικά, να διαγνώσει την αντιληπτική ικανότητα του παιδιού του μέσα από κάποια δοκιμασία η οποία εξετάζει την αναλυτική, συνθετική και επαγωγική ικανότητα του νου (τεστ IQ), αλλά ακόμα και σε μικρές ηλικίες, που ο νους, ως μυς που είναι, δεν έχει σταματήσει να αναπτύσσεται και μια διάγνωση δεν είναι ασφαλής, υπάρχουν ενδείξεις οι οποίες μπορούν να υποψιάσουν τον γονιό για τις αυξημένες δυνατότητες του παιδιού.

Τέτοια συμπτώματα μπορεί να είναι ότι έχουν εκτενές λεξιλόγιο, μαθαίνουν με μεγάλη ταχύτητα, έχουν μεγάλη περιέργεια και ρωτάνε συχνά ερωτήσεις, έχουν καλή αίσθηση του χιούμορ, είναι παρατηρητικά και έχουν αστείρευτη ενέργεια.

 

Χρειάζεται ιδιαίτερη μεταχείριση ένα χαρισματικό παιδί; Μπορεί να «χαθεί» ένα χαρισματικό παιδί χωρίς κατάλληλη υποστήριξη;

 

Ένας κηπουρός μπορεί να φροντίζει όλα τα λουλούδια με τον ίδιο τρόπο;

Υπάρχουν συνθήκες κάτω από τις οποίες μπορούν να ευδοκιμήσουν όλα τα φυτά;

Για την ανάπτυξη κάθε φυτού χρειάζεται χώμα με συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά, συγκεκριμένη ποσότητα νερού, ρυθμισμένη ηλιοφάνεια, θερμοκρασία, υγρασία όπως και τα απαιτούμενα στηρίγματα.

Μπορεί να ευδοκιμήσει ένα τροπικό φυτό σε μεσογειακό κλίμα, άμα δεν το βάλεις σε θερμοκήπιο;

Είναι απαραίτητη η προσαρμοσμένη εκπαίδευση στην ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού, γιατί όλα τα παιδιά, όπως και όλοι οι άνθρωποι, είναι διαφορετικά.

Απλώς, καταλαβαίνετε πως όταν ένα παιδί απέχει περισσότερο από το στατιστικό μέσο όρο, οι ανάγκες του γίνονται όλο και πιο ιδιαίτερες και είναι επιτακτικότερη η ανάγκη εφαρμογής ειδικών παιδαγωγικών μεθόδων.

Τα χαρισματικά παιδιά επεξεργάζονται τις πληροφορίες με πολύ πιο γρήγορο και σύνθετο τρόπο, οπότε θα πρέπει να τους δίνεται η δυνατότητα μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία να εμβαθύνουν περισσότερο, να ανακαλύπτουν τα βαθύτερα αίτια των όσων διδάσκονται, αλλά και να αποκτούν μια ολιστική προσέγγιση των μαθημάτων.

Ο παιδαγωγός οφείλει να τα οδηγεί να ανακαλύψουν τον τρόπο που επικοινωνούν όλα τα γνωστικά και επιστημονικά πεδία μεταξύ τους, σαν συγκοινωνούντα δοχεία, αλλά να αναδεικνύει και την επίδραση και εφαρμογή τους στον πραγματικό κόσμο, για να ξεφεύγει από τα στενά όρια της στείρας εκμάθησης.

Τα παιδιά πρέπει να έχουν χώρο να εκφραστούν και ελευθερία για να σκεφτούν, πέρα από αυστηρές μεθοδολογίες και κανόνες.

Οι μεθοδολογίες είναι απαραίτητες για να μπορούμε να αξιοποιούμε εργαλεία που δεν κατανοούμε πραγματικά πώς λειτουργούν, οπότε αρκούμαστε να τις ακολουθούμε δογματικά έχοντας πίστη ότι αυτός που τις θέσπισε καταλάβαινε κάτι περισσότερο από εμάς.

Για τα χαρισματικά παιδιά με ευρεία αντίληψη όμως, είναι καταναγκασμός να ακολουθούν τυφλά μεθοδολογίες και κανόνες.

Εάν δεν υπάρξει ένας εμπλουτισμένος τρόπος διαπαιδαγώγησης, τα χαρισματικά παιδιά θα χάσουν το ενδιαφέρον τους όχι μόνο για την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά ενδεχομένως και για τα επιστημονικά και γνωστικά αντικείμενα και κατ’ επέκταση δεν θα μπορέσουν να αναπτύξουν επαρκώς τις δυνατότητες τους.

Κάτω από αυτό το πρίσμα η ελληνική MENSA, με υπεύθυνο τον αντιπρόεδρο της, κ. Αλέξανδρο Παπανδρέου, ο οποίος είναι μέλος της πενταμελούς επιτροπής για την καθοδήγηση χαρισματικών παιδιών της International MENSA, ξεκινάει από αρχές Δεκεμβρίου δύο προγράμματα:

ένα για επιμόρφωση εκπαιδευτικών επάνω στην προσαρμοσμένη εκπαίδευση (differentiated instruction) και έναν κύκλο από master classes για παιδιά δημοτικού (8-12 ετών) μέσα από τον οποίο τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τον τρόπο που όλα τα μαθήματα συνδέονται μεταξύ τους, την αναγκαιότητα τους αλλά και την πρακτική τους αξία μέσα από την συνδυασμένη εκμάθηση τους.

Αν θεωρήσουμε «χαμένο» ένα μυαλό το οποίο δεν αναπτύσσεται ή δεν αξιοποιείται, τότε σίγουρα μπορεί να χαθεί ένα χαρισματικό παιδί. Το μόνο που πρέπει να παίρνουμε σαν δεδομένο είναι ότι θα υπάρχουν παιδιά με υψηλές δυνατότητες.

Το τι θα απογίνουν όμως, είναι συνάρτηση των όσων κάνουμε ή δεν κάνουμε.

Πάντως, ακόμα και αν δεν έχει τη κατάλληλη υποστήριξη ένα χαρισματικό παιδί, είναι πολύ πιθανό να καταφέρει να βρει το δρόμο του, έστω και καθυστερημένα, εφόσον οι χαρισματικοί άνθρωποι έχουν εσωτερικό σημείο προσδιορισμού το οποίο τους σπρώχνει να εκφραστούν.

 

Μπορείτε να μας δώσετε τα ονόματα των τριών εξυπνότερων ανθρώπων όλων των εποχών;

 

Αν επιμένετε για τρεις θα έλεγα: Αρχιμήδης, Λεονάρντο ντα Βίντσι και Einstein.

 

Πείτε μας τρεις διεθνείς ή εγχώριες προσωπικότητες, των οποίων το iq θα θέλατε να μετρήσετε.

 

Δεν με απασχολεί να μετρήσω το IQ κάποιας προσωπικότητας. Εξάλλου, οι περισσότερες δημόσιες προσωπικότητες έχουν δώσει αρκετά δείγματα γραφής, έτσι ώστε να μπορώ να αντιληφθώ την τάξη μεγέθους της αντιληπτικής τους ικανότητας, οπότε δεν υπάρχει και η περιέργεια…

 

 

Πηγή: http://www.eyedoll.gr/ngine/article/741/%CE%BF-%CF%80%CF%81%CF%8C%CE%B5%CE%B4%CF%81%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-mensa-%CE%BA-%CF%87%CF%81%CE%AE%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%82-%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BB%CE%AF%CE%B4%CE%B7%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%BF-eyedoll-%CE%BF-%CF%83%CF%8D%CE%B3%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CF%82-%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B1%CF%82-%CE%AD%CF%87%CE%B5%CE%B9-%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CE%BC%CE%BC%CE%B1-%CE%BA%CF%81%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1%CF%82