από Βασίλη Γεώργα

δημοσιεύθηκε στο www.capital.gr

 

Μπορεί τα στοιχεία του ΙΟΒΕ για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα να δείχνουν ότι όλο και περισσότεροι Έλληνες στρέφονται στην ίδρυση μικρομεσαίων εταιρειών από απόγνωση ακολουθώντας τις «κλασικές συνταγές» των μικροκαταστημάτων, των κομμωτηρίων και των φαστφουντάδικων, γίνεται πλέον όμως όλο και πιο διακριτή μια «κρίσιμη μάζα» νέων ανθρώπων που μπαίνουν στον επιχειρηματικό στίβο με νέες ιδέες και καινοτόμα «start ups» τα οποία πάνε ένα βήμα πιο μπροστά την παραδοσιακή επιχειρηματικότητα της Ελλάδας.

Το ΙΟΒΕ υποστηρίζει ότι στη νέα του μελέτη καταγράφονται σοβαρές ενδείξεις ότι η κρίση έχει θέσει σε κίνηση διαδικασίες αναδιάρθρωσης της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, καθώς πολλά νέα εγχειρήματα ξεφεύγουν από την πεπατημένη και ανοίγουν νέες δραστηριότητες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από την έκθεση, ενώ μέχρι το 2005 το μεγαλύτερο ποσοστό των νέων εγχειρημάτων απευθύνονταν στον τελικό καταναλωτή, ήταν δηλαδή δραστηριότητες σχετικές με την πώληση προϊόντων απευθείας στην κατανάλωση, τα τρία τελευταία χρόνια το ποσοστό αυτό έχει πέσει κάτω από το 50%. Είναι ίσως ένα από τα πιο αισιόδοξα μηνύματα της μελέτης του ΙΟΒΕ το γεγονός ότι το 2011 οι νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες αφορούσαν κατά 49,4% την παροχή υπηρεσιών και πώληση προϊόντων προς τους τελικούς καταναλωτές, ενώ το 27,5% είχε στραφεί στη μεταποίηση και το 20,6% στις υπηρεσίες, όπου τα ποσοστά ήταν πολύ χαμηλότερα στο παρελθόν. Εξαιρετικά χαμηλό παραμένει το ποσοστό της επιχειρηματικότητας αρχικών σταδίων που αφορά στον πρωτογενή τομέα καθώς περιορίζεται σε μόλις 2,5%.

Για το ΙΟΒΕ μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μεγάλη αύξηση του ποσοστού των νέων εγχειρημάτων που κατευθύνονται σταθερά πλέον σε κάποιου είδους υπηρεσίας προς τις επιχειρήσεις καθώς έχει υπερδιπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία και από περίπου 10% ξεπερνά πλέον το 20%.

Ακόμη πιο σημαντικό, όμως, είναι το εύρημα της μελέτης ότι οι νέες επιχειρηματικές προσπάθειες τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα γίνονται περισσότερο καινοτόμες –προσφέρουν δηλαδή στους πελάτες κάτι εντελώς νέο- ή ακόμη αντιμετωπίζουν χαμηλό ή μέτριο ανταγωνισμό επειδή ελάχιστοι στην αγορά προσφέρουν κάτι παρόμοιο.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ ένα στα τρία νέα εγχειρήματα την περίοδο 2009-2011, δηλαδή στην «καρδιά» της οικονομικής κρίσης κατέγραφε κάποια «καινοτομία» ή χαρακτηριζόταν από περιορισμένο ανταγωνισμό. Η επίδοση αυτή κατατάσσει τη χώρα μας στην 8η θέση ανάμεσα στις χώρες με τις περισσότερες νέες ιδέες στην επιχειρηματικότητα, υψηλότερα από την Αυστραλία, τη Νορβηγία, τη Σουηδία, την Ολλανδία, την Αγγλία, τη Γερμανία, τη Φινλανδία, την Κορέα, τη Σιγκαπούρη, την Ιαπωνία κ.ά.

Καινοτομία και Ένταση Ανταγωνισμού στην Επιχειρηματικότητα Αρχικών Σταδίων (2009-2011)


Σημ.: Χώρες Α: χαμηλού κόστους, Χώρες Β: βελτίωσης αποτελεσματικότητας, Χώρες Γ: καινοτομίας

Πηγή: ΙΟΒΕ, Επεξεργασία στοιχείων GEM

Πηγή: Capital