Γράφει ο Γιώργος Καισάριος

Δημοσιεύθηκε στο www.capital.gr

 

Κατά δήλωση του υπουργείου οικονομικών, η εξομοίωση στον φόρο του πετρελαίου θέρμανσης με το κίνησης ζημίωσε κατά 500 εκατ. ευρώ τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και η φοροδιαφυγή-λαθρεμπόριο μειώθηκε κατά μόλις 20 εκατ. ευρώ.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι η πολιτική αύξησης των άμεσων φόρων, με σκοπό να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα έχει αποτύχει. Βέβαια δεν χρειαζόταν να αυξήσουμε τους φόρους και να υποστούμε την μείωση αυτή για να το διαπιστώσουμε αυτό κατόπιν εορτής, νομίζω ότι έχω γράψει αρκετά για αυτό το θέμα τώρα και 3 χρόνια.

Διότι ναι μεν φόροι που δεν μπορούν να πληρωθούν δεν θα πληρωθούν, αλλά επίσης και ειδικοί φόροι κατανάλωσης που είναι παράλογοι, επίσης δεν θα πληρωθούν και θα αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να μειωθεί η ζήτηση αλλά και τα φορολογικά έσοδα στο σύνολο.

Προφανώς όλοι ακόμα αγνοούν ότι “Φόροι και εισφορές που δεν μπορούν να πληρωθούν, δεν θα πληρωθούν”, “Χρέη τα οποία δεν μπορούν να πληρωθούν, δεν θα πληρωθούν” και τέλος, όσο περισσότερους φόρους χρεώνεις, τόσα λιγότερα θα εισπράξεις “Προσεχώς κατάρρευση εσόδων”, “Προσεχώς κατάρρευση εσόδων (ΙΙ)«, και “Προσεχώς κατάρρευση εσόδων (ΙΙΙ)”.

Και αφού σήμερα λοιπόν τα έχουμε διαπιστώσει όλα αυτά στην πράξη, θέλω να πιστεύω ότι η σημερινή κυβέρνηση (και γενικά όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις από δω και πέρα) θα αλλάξουν λογική και πολιτική.

Η πολιτική που θα πρέπει να αλλάξει είναι να μειώσουμε τους φόρους από δω και πέρα (ειδικά τους άμεσους), μπας και κατά λάθος δούμε το αντίθετο αποτέλεσμα. Διότι εξ ορισμού η αύξηση της φορολογίας δεν έχει αποφέρει τα επιθυμητά έσοδα και ίσως (λέμε τώρα) θα πρέπει να αλλάξουμε τακτική.

Παραδέχομαι όμως ότι υπάρχει περίπτωση ορισμένες κατηγορίες εσόδων να μειωθούν από την μείωση ορισμένων άμεσων φόρων (χωρίς αυτό να είναι σίγουρο). Για κάτι όμως που είμαι σίγουρος, είναι ότι η μείωση των φόρων (ειδικά των άμεσων) θα επιφέρει αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας στο σύνολο.

Που σημαίνει ότι, ναι μεν μπορεί να δούμε μείωση εσόδων από την φορολογία του πετρελαίου κίνησης, αλλά η αύξηση της μετακίνησης των οχημάτων, η μείωση των εξόδων στη βιομηχανία και η αυξημένη μετακίνηση του πληθυσμού στο σύνολο, θα επιφέρει αύξηση των εσόδων στο σύνολο της οικονομίας, που ίσως να μην μπορεί να μετρηθεί απόλυτα, αλλά θα είναι πολύ περισσότερο από την φορολογία που αποσκοπούσαμε αρχικά να εισπράξουμε από τον συγκεκριμένο άμεσο φόρο.

Το αν θα αλλάξει όμως μυαλά η ελληνική πολιτική ηγεσία ή όχι μου είναι άγνωστο αγαπητέ αναγνώστη. Για ένα όμως που είμαι σίγουρος: αν δεν θα μειωθούν όλοι αυτοί οι φόροι και αν δεν αλλάξουμε θεσμούς και νόμους με σκοπό να γίνουμε μια πιο ανταγωνιστική οικονομία και να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις κέρδους εκ μέρους της αγοράς, ανάπτυξη δεν θα δούμε, ακόμα και αν υποθέσουμε ότι θα γίνει ένα πολύ μεγάλο κούρεμα στο δημόσιο χρέος της χώρας μας. And you can take that one to the bank also…

Πηγή: Capital