Γράφει ο Μελέτης Η. Μελετόπουλος*
Δημοσιεύθηκε στο Δούρειος Ίππος στις 11 Δεκεμβρίου 2010
Η χρεωκοπία της Ελλάδας και η έλευση του μηχανισμού της Τρόϊκας οδήγησαν αναγκαστικά σε αποκάλυψη πληθώρας στατιστικών στοιχείων σχετικά με το εύρος,την δομή και την ποιότητα του δημόσιου τομέα. Σήμερα διαθέτουμε πληρέστερη εικόνα, και επομένως μπορούμε να εξαγάγουμε ασφαλέστερα συμπεράσματα.
Ένα βασικό συμπέρασμα είναι ότι η δομή της πολιτικής, της οικονομίας, της κοινωνίας και συνολικά του κράτους της Μεταπολίτευσης παρουσιάζει τεράστιες ομοιότητες με το σοβιετικό μοντέλο, και μάλιστα αυτό της ύστερης περιόδου του «υπαρκτού σοσιαλισμού».
Ποιά είναι τα στοιχεία σοβιετικού χαρακτήρα του κράτους της Μεταπολίτευσης;
1. Ο πρωτοφανής αριθμός δημοσίων υπαλλήλων του στενού και του ευρύτερου δημοσίου τομέα. Η πρόσφατη απογραφή κατέγραψε 768.000 υπαλλήλους της γενικής διακυβέρνησης και άγνωστον ακόμα αριθμό υπαλλήλων των ΔΕΚΟ (προφανώς η μη καταγραφή τους έχει σημασία). Συνολικά ο αριθμός, σύμφωνα με τις πιο έγκυρες εκτιμήσεις, πρέπει να υπερβαίνει το 1.000.000. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο ένα πέμπτο του εργατικού δυναμικού της χώρας (περίπου 5.ΟΟΟ.ΟΟΟ), αναλογία τεράστια σε σχέση με τις σύγχρονες ευρωπαϊκές οικονομίες. Το εύρος αυτό δεν εξυπηρετεί απολύτως καμμία λειτουργική ανάγκη και στην ουσία αποτελεί έναν σοβιετικού τύπου κρατικό τομέα. Σ’αυτόν κυριαρχεί ο ανθρωπολογικός τύπος του αυταρχικού έναντι του πολίτη, προστατευόμενου από κάποιον κομματικό μηχανισμό, ανεύθυνου, αντιπαραγωγικού, αναποτελεσματικού και εν πολλοίς διεφθαρμένου, αλλά και μη λογοδοτούντος και μη απολύσιμου δημοσίου υπαλλήλου. Η κυριαρχία της γραφειοκρατίας επισημάνθηκε από όλους τους αναλυτές του σοβιετικού φαινομένου ως κύριο συστατικό του, που τελικώς κατίσχυσε των σοβιέτ,του «κόκκινου στρατού» και των άλλων μηχανισμών της πρωτογενούς σοβιετικής εξουσίας. Στην Ελλάδα, ο τεράστιος κρατικός τομέας ναι μεν προέκυψε από την πελατειακή και λαϊκιστική δομή των κομμάτων της Μεταπολίτευσης, αλλά δεν συνάντησε κάποια σοβαρή πολιτική ή ιδεολογική αντίσταση, κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία. Και πάντως το αποτέλεσμα ήταν μία δομή προσεγγίζουσα το σοβιετικό μοντέλο κράτους.
2. Η ύπαρξη σοβιετικού τύπου νομενκλατούρας, δηλαδή στρατιάς προνομιούχων κομματικών στελεχών (στις ΔΕΚΟ, αλλά και άλλων διεσπαρμένων σε όλον τον δημόσιο τομέα), με μισθούς διπλάσιους ή τριπλάσιους από αυτούς των υπολοίπων δημοσίων υπαλλήλων και πολλαπλάσιων αυτών του ιδιωτικού τομέα (βλ. ακριβή μεγέθη στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 10-12-2010). Η μισθολογική συντριβή του ιδιωτικού τομέα μπροστά στις μυθώδεις αμοιβές της νομενκλατούρας αποτελεί στοιχείο σοβιετικής αντίληψης και δομής.
3. Ο κρατικοδίαιτος συνδικαλισμός, που δεν αντιπροσωπεύει στην πραγματικότητα την πλειοψηφία των εργαζομένων, και διευθύνεται από κρατικοδίαιτα κομματικά στελέχη, τα οποία ελέγχονται πλήρως από τους κομματικούς μηχανισμούς και μετά από πολυετή πορεία κομματικής αφοσίωσης αμείβονται με βουλευτικά και υπουργικά αξιώματα. Δεν υπάρχει καμμία ουσιώδης διαφορά από το σοβιετικό συνδικαλιστικό σύστημα, ελεγχόμενο από το κράτος και το κόμμα.
4. Η ολιγαρχική δομή διακυβέρνησης και η ύπαρξη στην πραγματικότητα ενός ενιαίου κομματικού οργανισμού, με αυτοαναφορικότητα, ελεγχόμενη κλειστή αναπαραγωγή με νεποτιστικά και ευνοιοκρατικά κριτήρια, υψηλό βαθμό διαφθοράς και ταυτόχρονα διοικητική αναποτελεσματικότητα. Η ύπαρξη διαφορετικών κομμάτων και οι ρητορικού επιπέδου διαφωνίες μεταξύ τους στην Μεταπολίτευση δημιουργούν επίφαση δημοκρατικού ανταγωνισμού και πολιτικού πλουραλισμού, ενώ στην πραγματικότητα τα στελέχη των κομμάτων αυτών συνεργάζονται στενά σε πελατειακό και επαγγελματικό επίπεδο (π.χ. ψηφίζουν πάντοτε από κοινού τις μισθολογικές τους αυξήσεις και όλα τα προνόμιά τους,καθώς και την ποινική τους ασυλία). Επίσης μοιράζονται τις ίδιες ακριβώς πελατειακές και διαχειριστικές πρακτικές, και ακολουθούν κοινά ήθη στην σχέση τους με τα ιδιωτικά συμφέροντα.
Αλλά και τα μικρά κόμματα παίζουν ρόλο απολύτως παραπληρωματικό στον δικομματικό άξονα εξουσίας, συμμετέχουν στα προνόμια και λειτουργούν ως άλλοθι. Υπάρχει δε και «καταμερισμός εργασίας», π.χ. μικρά κόμματα που λειτουργούν ως ψηφοδόχοι των δυσαρεστημένων από τα κόμματα εξουσίας,άλλα που επωμίζονται τον ιδεολογικό έλεγχο των πανεπιστημίων ή των αντιεξουσιαστικών-αναρχικών ομάδων κλπ. Αυτή η δομή δεν διαφέρει παρά μόνον επιφανειακά από το σοβιετικό πολιτικό σύστημα,το οποίο είχε ενσωματώσει σε μία μονολιθική δομή εξουσίας όλες τις τάσεις και τις αντίθετές τους.
Την διαφύλαξη του μονοπωλίου της εκπροσώπησης του εκλογικού σώματος το κράτος της Μεταπολίτευσης εμπιστεύθηκε σε εκλογικούς νόμους και εκλογικούς μηχανισμούς που αλλοιώνουν την λαϊκή προτίμηση και αποκλείουν κάθε περίπτωση ανάδειξης αντισυστημικών πολιτικών κινήσεων και προσωπικοτήτων.
5. Η απουσία διαχωρισμού των εξουσιών, κεντρικό χαρακτηριστικό του σοβιετικού συστήματος και βασική διαφορά του από τα δυτικά κράτη. Το κομματικό σύστημα επηρεάζει όλους τους επίσημους θεσμούς, την δικαιοσύνη μέσω του διορισμού της ηγεσίας των ανωτάτων δικαστηρίων, την βουλή μέσω της κομματικής πειθαρχίας, αλλά και τους ανεπίσημους,όπως τα ΜΜΕ, , ιδίως τα πιο ευπαθή, τα οποία επηρεάζει με κρατικές διαφημίσεις ή με άλλους αθέμιτους τρόπους.
6. Τα πανεπιστήμια της Μεταπολίτευσης δεν είναι ανεξάρτητοι οργανισμοί, όπως στην Ευρώπη, αλλά προέκταση του πολιτικού συστήματος. Στελεχώνονται με κομματικά στελέχη, αποκλείουν πρόσωπα μη ελεγχόμενα, αναπαράγουν την κυρίαρχη ιδεολογία και αποτελούν φυτώρια κομματικών και συνδικαλιστικών στελεχών και γραφειοκρατών κακής ποιότητας, διαμορφώνοντας το ανάλογο ιδεολογικό και ηθικό κλίμα. Σε όλα αυτά δεν υπάρχει απολύτως καμμία διαφορά με το σοβιετικό μοντέλο ανώτατης εκπαίδευσης. Υπάρχει όμως μία βασική διαφορά: ότι στα κομμουνιστικά πανεπιστήμια το «άσυλο», η βία και οι εμπρησμοί, οι ξυλοδαρμοί καθηγητών, η σταθερά επαναλαμβανόμενη καταστροφή της υποδομής, η πλήρης απουσία ιεραρχίας,ήταν αδιανόητα. Υπήρχε πειθαρχία και σκληρή μελέτη. Η αναπαραγωγή της σοβιετικής κυρίαρχης ιδεολογίας γινόταν στα πλαίσια κάποιας τυπικής τουλάχιστον ευρυθμίας και στοιχειώδους ακαδημαϊκής σοβαρότητας. Αυτή η ουσιώδης διαφορά οφείλεται στον πειθαρχημένο χαρακτήρα του ρωσσικού λαού και στον σεβασμό που επιδεικνύει προς την επιστήμη.
7. Η ποινικοποίηση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και της επιχειρηματικότητας αποτελεί κοινό σημείο του σοβιετικού με το ελληνικό μεταπολιτευτικό μοντέλο. Με την λεπτή διαφορά ότι στην Ελλάδα η επιχειρηματικότητα δεν αποτελεί απλώς αντικείμενο ιδεολογικής απέχθειας (ενάντια στα αφεντικά, τον ιμπεριαλισμό και τα εγχώρια όργανά του, τον παγκοσμιοποιημένο καπιταλισμό κλπ.). Αλλά συνοδεύεται και από χλεύη έναντι των κορόϊδων που εργάζονται σκληρά και προκόβουν στον ανταγωνιστικό κόσμο της ελεύθερης αγοράς, ενώ θα μπορούσαν να τακτοποιηθούν και να σιτίζονται σε κάποιο κρατικό πρυτανείο καλλιεργώντας τις κατάλληλες διασυνδέσεις (και βεβαίως με τις απαιτούμενες αντιπαροχές και δεσμεύσεις υποτέλειας). Αλλά και ο συρρικνωμένος και προβληματικός ιδιωτικός τομέας της Ελληνικής οικονομίας βρίσκεται σε σχέση εξάρτησης-ομηρείας από το κράτος, μέσω των μηχανισμών της γραφειοκρατίας-διαφθοράς, των κρατικών προμηθειών, της μη πληρωμής των κρατικών προμηθευτών κλπ. Στην ουσία η ιδιωτική οικονομία περνάει από το κράτος-πολιτικό σύστημα-κομματικό σύστημα-κομματικό συνδικαλισμό.
8. Η ιδεολογική κυριαρχία του μαρξισμού-λενινισμού-σταλινισμού, σε διάφορες παραλλαγές, που λειτούργησε σε όλη την διάρκεια της Μεταπολίτευσης ως πραγματική επίσημη ιδεολογία. Όχι μόνον η πληθώρα μαρξιστικών ή μαρξιστογενών κομμάτων, γκρουπούσκουλων και παρεών αναπαρήγαγε μία μαρξιστική vulgata, αλλά και τα λεγόμενα αστικοφιλελεύθερα κόμματα διακατέχονταν από τον τρόμο των ίδιων τους των θέσεων και λειτουργούσαν σε ιδεολογικό επίπεδο απολογητικά έναντι της μαρξιστικής ρητορικής.
9. Τα γκουλάγκ συνιστούν ασφαλώς μία σοβαρή διαφορά ανάμεσα στο κράτος της Μεταπολίτευσης και την Σοβιετική Ένωση. Χωρίς να υπάρχουν κυριολεκτικά τα γκουλάγκ, οι εξουσιαστές της Μεταπολίτευσης εφηύραν έναν άλλον τρόπο εξουδετέρωσης των αντισυστημικών στοιχείων (διανοουμένων, πολιτικών, επιστημόνων, ηθικών στοιχείων κλπ.): αυτό που ο Χριστιανισμός αποκαλεί, με άλλη έννοια βέβαια, εγκόσμια εξορία. Οι αντιφρονούντες της Μεταπολίτευσης μπορούσαν να εκφράζονται ελεύθερα, να γράφουν ελεύθερα,να οργανώνονται ελεύθερα. Αλλά η δραστηριότητά τους περιβαλλόταν από μία υγιειονομική ζώνη σιωπής, με ολοκληρωτικό αποκλεισμό τους από τα συστημικά (κρατικά και διαπλεκόμενα ιδιωτικά) ΜΜΕ, τα κρατικά πανεπιστήμια, τον δημόσιο βίο γενικώτερα, ώστε η φωνή τους να εκπέμπεται σε κενό. Ταυτόχρονα, οι αντιφρονούντες λοιδωρούνταν ως γραφικοί, αντικοινωνικοί, μη συνεργάσιμοι, ακραίοι, εθνικιστές, ουτοπιστές κλπ. (βλ. το πρόσφατο βιβλίο μου ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΥ, εκδόσεις Παπαζήση,Αθήνα 2010). Έτσι το κράτος της Μεταπολίτευσης απέφυγε την θυματοποίηση και ηρωοποίηση των θυμάτων των γκουλάγκ της Σοβιετικής Ένωσης, καθώς και την μομφή του ολοκληρωτισμού.
10. Υπάρχουν πολλές αιτίες της χρεωκοπίας του κράτους της Μεταπολίτευσης. Η αποτυχία εγκαθίδρυσης σύγχρονου κράτους και κοινωνίας ευρωπαϊκού τύπου έχει σχέση ασφαλώς με τα κατάλοιπα της Τουρκοκρατίας, που εγκλώβισε τον Ελληνισμό σε μία δομή ασιατικού δεσποτισμού και την απέκοψε από την Αναγέννηση (η οποία είχε ήδη αρχίσει να συντελείται στο Ύστερο Βυζάντιο), τον Διαφωτισμό και την Βιομηχανική Επανάσταση. Επίσης σχετίζεται με το πελατειακό σύστημα, τις δομές υπανάπτυξης και την νοσηρή και εν πολλοίς εκούσια (διότι ήταν πιο εύκολο άλλοι να μας τρέφουν και να μας προστατεύουν από το να αναλάβουμε τις ευθύνες μας….) εξάρτηση του νεοελληνικού κράτους από τις Μεγάλες Δυνάμεις. Όπως επίσης σχετίζεται με τις αποτυχία των μεταπολεμικών κυβερνήσεων να εκσυγχρονίσουν την χώρα. Υπάρχει όμως και μία πιο πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα ερμηνεία, συμπληρωματική των προηγουμένων: η ιδεολογική επίδραση του μαρξισμού σε μεγάλο μέρος της ιθύνουσας τάξης.
Ήδη από την εποχή του στρατάρχη Παπάγου και της καραμανλικής ΕΡΕ, οι σημαντικώτεροι εκ των ιδεολογικών καθοδηγητών της μεταπολεμικής Δεξιάς προέρχονταν από το ΚΚΕ ή άλλα ακροαριστερά-τροτσκιστικά γκρουπούσκουλα του Μεσοπολέμου (Σάββας Κωνσταντόπουλος, Γεώργιος Γεωργαλάς, Θεοφύλακτος Παπακωνσταντίνου κλπ.). Η Δικτατορία των Συνταγματαρχών χρησιμοποίησε επίσης πρώην κομμουνιστές σε υπουργικά αξιώματα.
Κατά την Μεταπολίτευση,όπως έχει αποδείξει ο Χρήστος Πασαλάρης σε σχετική μελέτη του («Oι βαρώνοι των MEDIA- χθεσινοί και σημερινοί», εκδόσεις Λιβάνη), οι σημαντικώτεροι εκδότες είχαν υπάρξει στην νεότητά τους μέλη του ΕΑΜ ή του ΚΚΕ. Η γενιά του Πολυτεχνείου, το ΠΑΣΟΚ, ο Συνασπισμός, ο κόσμος των media, το πανεπιστημιακό κατεστημένο της Μεταπολίτευσης συγκροτήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από πρόσωπα που είχαν υπάρξει μέλη του ΚΚΕ, του ΚΚΕ εσωτερικού ή άλλων αριστερών οργανώσεων. Η κοινωνικοποίησή τους και η πολιτικοποίησή τους εξελίχθηκε στο πλαίσιο της νεανικής τους στράτευσης σε οργανώσεις που υμνούσαν τον Λένιν, τον Στάλιν, την Οκτωβριανή Επανάσταση, τον Φιντέλ Κάστρο κλπ. Ακόμη και αυτοί που εξελίχθηκαν στους πιό διεφθαρμένους και αυταρχικούς εξουσιαστές της Μεταπολίτευσης, που μετεστράφησαν στην πράξη σε ταγούς του ληστρικού, ολιγαρχικού ψευδοκαπιταλισμού τριτοκοσμοικού τύπου, διατηρούσαν την ιδεολογική επίφαση του μαρξισμού, για να εξαπατούν τις μάζες και ίσως και τον εαυτό τους.
Κορυφαίο σημείο αυτής της ιδεολογικής κυριαρχίας του μαρξισμού υπήρξε η δικαίωση της κομμουνιστικής ανταρσίας της περιόδου 1944-1949. Τα ξερονήσια, η εξορία, οι φυλακές, το αντάρτικο κατέστησαν τίτλος τιμής. Η απόπειρα δηλαδή να επιβληθεί στην Ελλάδα διά της βίας, από μία οπλισμένη μειοψηφία ελεγχόμενη από την Σοβιετική Ένωση, κομμουνιστική δικτατορία, υμνήθηκε, οι ηγέτες της ανταρσίας αγιοποιήθηκαν, δημιουργήθηκε μαρτυρολόγιο θυμάτων της αστικής καταστολής, συγγράφηκαν αγιογραφικές βιογραφίες και επιστημονικοφανείς μελέτες, και φυσικά εξοβελίσθηκε κάθε αντίθετη φωνή ως αντιδραστική, φασιστική κλπ. Οι μη μαρξιστές λειτουργούσαν απολογητικά και αμυντικά έναντι του μαρξισμού. Η ιδεολογική κυριαρχία της αριστεράς έφθασε στο σημείο ώστε ο Κώστας Καραμανλής να υποχρεωθεί το 2004 να επισκεφθεί και να προσκυνήσει την Μακρόνησο ώστε να κερδίσει τις εκλογές χωρίς ιδεολογικές εντάσεις και επικίνδυνες αντιπαραθέσεις.
Η δικαίωση της ένοπλης κομμουνιστικής ανταρσίας και η εξύμνηση της προσπάθειας να καταλυθεί το αστικό κράτος και να καταστεί η Ελλάδα κομμουνιστική δικτατορία όπως η Βουλγαρία ή η Αλβανία, είναι φυσικό να αντιφάσκει,να υπονομεύει, να ακυρώνει ιδεολογικά και ηθικά, κάθε προσπάθεια συγκρότησης ευρωπαϊκού τύπου κράτους στην Ελλάδα της Μεταπολίτευσης. Δικαίωση των ηττημένων κομμουνιστών σημαίνει δικαίωση του σοβιετικού μοντέλου το οποίο αυτοί επεδίωκαν να επιβάλουν στην χώρα μας. Ή εν πάση περιπτώσει σημαίνει απέχθεια προς την εξέλιξη της χώρας σε σύγχρονη αστική δημοκρατία δυτικού τύπου.
Αυτή η ιδεολογική υπονόμευση διεπλάκη με οθωμανικές επιβιώσεις, πελατειακές δομές, τριτοκοσμικές κληρονομικές ολιγαρχίες και βαθύτατη ιδιοτέλεια και διαφθορά και παρήγαγε το χρεωκοπημένο κρατικιστικό μοντέλο της Μεταπολίτευσης, όπου στόχος όλων ήταν ο διορισμός στο πρυτανείο του Δημοσίου ή ακόμα χειρότερα η διαπλοκή με το δημόσιο, στην τελευταία του εκδοχή μέσω κοινοτικών προγραμμάτων και επιδοτήσεων, με εξαπάτηση της «αφελούς» Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Έτσι η Ελλάδα παρήγαγε τα αρνητικά του καπιταλισμού ληστρικού τύπου (διαπλοκή, διαφθορά, υπερκαταναλωτισμός, χρηματιστηριακός τζόγος κλπ.), χωρίς τα θετικά του καπιταλισμού δυτικού τύπου (υψηλό βιοτικό επίπεδο υποστηριζόμενο από αντίστοιχα υψηλή παραγωγικότητα, λειτουργικό κράτος,υγιής υπέρ του καταναλωτή ανταγωνισμός, καινοτομία, έρευνα).
Επίσης παρήγαγε τα αρνητικά του σοβιετικού μοντέλου, όπως τα προαναφέραμε, χωρίς όμως και τα όποια θετικά (ανώτατη εκπαίδευση υψηλού επιπέδου, ισχυρές ένοπλες δυνάμεις, αποτελεσματική διπλωματία).
Το σοβιετικό μοντέλο αποδείχθηκε ότι όχι μόνον είχε ολοκληρωτικά χαρακτηριστικά αλλά και δεν ήταν οικονομικά βιώσιμο, διότι η κρατικοποιημένη οικονομία ήταν ανίκανη να καλύψει τις ανάγκες του σοβιετικού πληθυσμού (αυτό ίσχυσε σε όλες ανεξαιρέτως τις χώρες όπου επεβλήθη ο κομμουνισμός). Απουσίαζε η επιχειρηματικότητα, η καινοτομία, το ρίσκο, η φαντασία, οι ανοιχτοί ορίζοντες, καθώς και το κίνητρο του κέρδους. Την χρεωκοπία του σοβιετικού μοντέλου το 1989 ακολούθησε η ραγδαία και συνολική κατάρρευση όλων των κομμουνιστικών καθεστώτων, πλην της Βόρειας Κορέας, ενώ η Κούβα και η Κίνα ακολούθησαν έναν ομαλότερο δρόμο προς τον καπιταλισμό, διότι οι ισχυρές ηγεσίες τους απέτρεψαν το χάος.
Το Ελληνικό μοντέλο, ένα υβρίδιο σοβιετικών αντιλήψεων, μεσαιωνικών επιβιώσεων και ληστρικού ψευδοκαπιταλισμού, χρεωκόπησε είκοσι χρόνια αργότερα, απλώς και μόνον διότι είχε την βαλκανική ευφυία να ενταχθεί οικονομικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, χωρίς όμως ποτέ να προσαρμοστεί στον ευρωπαϊκό τρόπο του σκέπτεσθαι και του οικονομείν. Η αυταπάτη του, προϊόν αλαζονείας, ήταν ότι το παιχνίδι αυτό θα διαρκούσε εσαεί. Αλλά τέτοιου είδους φαυλοκρατικές ισορροπίες δεν διαρκούν αιωνίως, όπως γνωρίζει και ένας πρωτοετής φοιτητής Ιστορίας ευρωπαϊκού πανεπιστημίου.
Και, οπωσδήποτε, μία ιθύνουσα τάξη που διαμόρφωσε την ιδεολογική της συνείδηση με άξονα την απόρριψη της αστικής κοινωνίας και την καταγγελία του καπιταλισμού, είναι εντελώς – μα εντελώς – αδύνατον να συγκροτήσει σύγχρονο κράτος, στην θέση των ερειπίων της Μεταπολίτευσης.
*Διδάκτωρ Κοινωνικών και Οικονομικών Επιστημών Πανεπιστημίου Γενέυης
Πηγή: Δούρειος Ίππος
Ακόμα ένα άρθρο-παραλήρημα. Χωρίς καμμία επιστημονική βάση και χωρίς αλήθεια.
ΠΡΩΤΟ ΨΕΜΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ: Είναι η ελλάδα σοβιετικού τύπου χώρα με υπέρμετρο αριθμό δημοσίων υπαλλήλων. Να λοιπόν πόσους δημοσίους υπαλληλους ΕΙΧΕ η Ελλάδα το 2008 (σήμερα έχει ΤΡΑΓΙΚΑ ΛΙΓΟΤΕΡΟΥΣ απο όσους χρειάζεται) και πόσους άλλες ΕΠΙΣΗς ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ:
«…Μια πιο ολοκληρωμένη θεώρηση των πραγμάτων αποκαθιστά την Αλήθεια. Οι δημόσιοι υπάλληλοι στην Ελλάδα ήταν, το 2008, 1.022.000 σε σύνολο 4.582.500 εργαζομένων (σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα). Αυτό μας κάνει το 22% επί του συνόλου των εργαζομένων, σχεδόν 1 στους 4. Είναι «πολλοί»; Πρόκειται για ένα ερώτημα που ο καθένας θα απαντήσει για τον εαυτό του. Εμείς εδώ απλώς θα σας πούμε αν είναι περισσότεροι απ ’ ότι στις άλλες χώρες της Ευρώπης και του «πολιτισμένου κόσμου».
Σύμφωνα με τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (στοιχεία διαφορετικών ετών ανά χώρα, από το 2006 ως το 2009), η Ελλάδα αναλογικά έχει περισσότερους εργαζομένους σε κρατικούς φορείς από: το Λουξεμβούργο με 11%, την Πορτογαλία, με 13%, τη Γερμανία και την Ιταλία με 14%, την Ισπανία και την Ελβετία με 15%, την Αυστραλία και τις ΗΠΑ με 16%, την Κύπρο και την Ιρλανδία με 18%, τον Καναδά και το Ηνωμένο Βασίλειο με 20%, ίσους με τη Σλοβακία, και λιγότερους από: την Εσθονία με 24%, τη Φινλανδία με 26%, την Ολλανδία με 27%, τη Σλοβενία με 28%, τη Γαλλία με 29%, τη Μάλτα και το Βέλγιο με 31%, τη Δανία με 32%, τη Νορβηγία και τη Σουηδία με 34%….» http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.article&id=8861
Ο ΦΩΣΤΗΡΑΣ κ καθηγητής ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΕ αυτές τις σαχλαμάρες περι …σοβιετικής ελλάδας ΤΙ έχει να πει;;
ΔΕΥΤΕΡΟ ΨΕΜΜΑ: ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΟΥ ΜΑΡΞΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΘΥΜΑΤΟΠΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ με «απομόνωση των νεοφιλελεύθερων διανοητών».
Καταρχήν ο κ καθηγητής θα έπρεπε να γνωρίζει ότι η Αριστερά δεν θυματοποιήθηκε άδικα: Οι δολοφονημένοι αριστεροί/κομμουνιστές/δημοκράτες από το μετεμφυλιακό καπιταλιστικό ελληνικό κράτος φτάνουν περίπου τους 10.000 (από το ’47 με τα έκτακτα στρατοδικεία και μετά και αφαιρώ τους σκοτωμένους στις μάχες αντάρτες του ΔΣΕ). Χώρια αυτοί που φυλακίστηκαν από 2 έως και 25 χρόνια και εξορίστηκαν βασανίστηκαν κλπ. Χώρια που αμα δεν ήσουν δεξιός και «εθνικοφρων» δεν έβρισκες δουλειά έως το ’74. Ο κ καθηγητής αυτά δεν τα λέει γιατ΄ι μάλλον δεν του αρέσει η αλήθεια.
ΑΠο το ’74 ΠΟΙΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ ΥΠΗΡΞΕ;; Το κράτος πρόνοιας;; το ισχυρό δημόσιο;; Η φορολόγηση του κεφαλαίου στο 45%;;; Ο ισχυρός συνδικαλισμός;; ΜΑ ΑΥΤΑ ΗΤΑΝ ΚΥΡΙΑΡΧΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΝΕΠΤΥΓΜΕΝΗ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΟ 2000 μχ!!!!!! Εκτός ΜΟΝΟ της Βρεταννίας!! Και ήταν το περίφημο αστικό κράτος πρόνοιας!!! Ηταν κυρίαρχο μοντέλο σε ΓΕΡΜΑΝΙΑ, ΓΑΛΛΙΑ, ΟΛΛΑΝΔΙΑ ΣΚΑΝΔΙΝΑΒΙΑ, κλπ κλπ κλπ. Αυτά διέλυσε ο νεοφιλλευθερισμός και ΕΞΑΘΛΙΩΝΕΙ ΠΑΝΤΟΥ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΠΛΕΙΟΨΗΦΊΑ!
ΑΛΛΟ ένα ψέμμα του κ καθηγητή ΛΟΙΠΌΝ.
Λέτε μίστερ Ντόκτορα άμα ξαναανήξουμε την Μακρόνησο να γλυτώσουμε την κομμουνιστική πανούκλα και να γίνουμε επιτέλους μία σοβαρή φιλελέ δημοκρατία δυτικού τύπου;
Γιατί από το κείμενο ένας λογικός άνθρωπος μόνο το συμπέρασμα πως θεωρείτε πως για τα πάντα φταίνε το Κ.Κ.Ε. και η αριστερά,μπορεί να εξάγει.
Οπότε αφού το λέτε εσείς ως καθηγητής που είστε,κάτι θα ξέρετε.Οι αυθεντίες είναι πάντοτε πιο έξυπνες από εμάς τους απλούς θνητούς.
Κ. Στούπα ως οπαδός του Νεοκομμουνιστικού μοντέλου που είστε, θα έπρεπε να είστε πιο προσεκτικός στους χαρακτηρισμούς σας περί σοβιετικών μοντέλων. Η ανάπτυξη με μισθούς των 200 €, με «επενδυτές» που δεν θα φορολογούνται, γιατί αν φορολογηθούν θα λακίσουν, και με αντικατάσταση του σοβιετικού κράτους από το διεθνή φασισμό των αγορών, δεν διαφέρει σε τίποτα από τη σοβιετία του Μπρέσνιεφ. Κανείς δεν θα έχει ιδιοκτησία, θα δουλεύουν όλοι με τον ίδιο μισθό και θα απολαμβάνουν τα ίδια ρούχα από το Η&Μ, θα έχουν την ίδια διασκέδαση…
Θεωρείτε ότι εκεί μέσα, κάποιοι θα καταφέρετε να τη σκαπουλάρετε, και θα ζείτε καλύτερα. Νομίζετε κύριε Στούπα.
ΕΓΩ ? πλεον μπερδευτηκα εις το πελαγος των θεωριων Η ΕΛΛΑΔΑ κατεστη εσχατως κομμουνιστικη χωρα …χωρις κομμουνιστας ολοι καλοβολεμενοι ΟΙ δε της αστικης ταξης κατεστησαν προλεταριοιΚαι επι »δεξιας »δηθεν κυβερνησεως – κομμουνιστικη πολιτκη !!!!!! Επι πρωτης φορας αριστερα »σκατα»ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕς ? και αναδρομικα……..κοψτε το 100 του συνταξιουχου , της χηρας , του πολυτεκνου Μηπως θυμασθε ? ΠΩς βολευτηκε η γενηα της μεταπολιτευσης ? και μηπως θυμασθε πριν την μεταπαολιτευση?????? σταματω…….φωναζει η μανα μου εκ του ταφου …..» Θα σου κανουν φακελλο» Ε ? τι χειροτερο θα παθω σας γραφω οσους με αμφισβητειται στου ΚΑΡΑΜΠΕΛΛΑ ………..φτανει πια !!
Τέτοα χαρτοκοπτική της σύγχρονης Ιστορίας για παρουσιαστεί η χρεοκοπία του ευρωπαϊκού καπιταλισμού ως αποκλειστικά ελληνική ιδιομορφία είναι αξιοθαύμαστη. Εξαιρετική, πάντως, η φωτογραφία.
Συμφωνώ απόλυτα με τις σκέψεις σας ποτέ επιτέλους θα ελευθεροθουμε απο αυτή την υποταγή σε μια ιδεολογία που μόνο καταστροφή έχει φέρει σαυτους που την πιστεψαν
Δεν είναι ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων που είναι το πρόβλημα αλλά το τί κάνουν αυτοί οι υπάλληλοι. Και λίγοι να είναι, αν το έργο τους εξακολουθεί να είναι παρεμποδιστικό τότε θα εξακολουθήσουν να κάνουν μεγάλη ζημιά.
Όσοι γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε στην Ελλάδα αλλά έχουμε το προνόμιο να ζούμε σε ευρωπαϊκές χώρες, αναγνωρίζουμε την πραγματικότητα στο άρθρο. Και καταλαβαίνουμε, γιατί οι ευρωπαϊκές κοινωνίες συνεχίζουν να τρέχουν και να προοδεύουν ενώ η ελληνική επί επτά χρόνια αδυνατεί να καταλάβει τι της συνέβη.
Συμφωνώ και επαυξάνω.
Όσοι είστε στο εξωτερικό και μαινεστε κατα της Ελλαδας, αδυνατειτε να καταλάβετε ότι οι χώρες που επιλέξατε για να ζήσετε πατάνε επί πτωμάτων για να συντηρήσουν ένα σαθρό οικοδομημα. Επίσης αδυνατειτε να καταλάβετε την έννοια των αξιων. Όχι, δεν χρειάζεται να πουλήσουμε δημόσια υγεία, παιδεία και να ακολουθήσουμε ένα άλλο στυλακι μιας άναρχης αγοράς. Γι αυτό η Ελλάδα θα είναι η χώρα που πάντα θα προσφερει δωρεάν παιδεία, υγεία και ισες ευκαιρίες την ώρα που θα κανιβαλιζεστε για μια θέση στην υπηρεσία των «»ευρωπαιων»». Πέρα από τις βαριές παθογένειες και τις πληγές που της άνοιξαν οι -πλέον- πατρίδες σας, στο βάθος θα παραμένει μια διαφορετική χώρα σε όλα τα επίπεδα.
Έχουμε πέσει σε μεγάλη πλάνη φαίνεται, ευτυχώς που έχετε δει το φως εσείς και το μεταλαμπαδεύετε.
Ένας ανεξέλεγκτος έμετος επίθεσης σε ότι εναντιώνεται στο «ευρωπαϊκού τύπου» πλήρως εγκεκριμένο και ελεγχόμενο από τη Γερμανία οικονομικοπολιτισμικοκοινονικοταξικο μοντέλο. Οι Ρώσοι κακοί, άι κομουνισται κακοί, οι δημόσιοι υπάλληλοι κακοί, μόνο οι νεοφιλελε ήταν πάντα τα καλά παιδιά του ευρωπαϊκού παραδεισου.
Το γεγονός όμως ότι γράψατε αυτές τις μπαρούφες το 2010 σας δικαιολογει γιατί ούτε εσείς οι ακαδημαικοι (!) δεν είχατε καταλάβει ότι η Ευρώπη αποτελεί ένα κατασκεύασμα που εξυπηρετεί συγκεκριμενες δομες εντος συγκεκριμενων χωρων με ανισους όρους και πολλές ταχυτητες.