Γράφει ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος*

Δημοσιεύθηκε στο European Business Review στις 7 Ιανουαρίου 2016

shipping

Ένας από τους ζωτικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας κινδυνεύει άμεσα με αφορμή την υπερφορολόγησή του στην Ελλάδα και την διεθνή κρίση των ναυλαγορών

 

 

Ο άνθρωπος με τον οποίο πίνουμε καφέ κάπου στο Νέο Ψυχικό είναι καλά «μπασμένος» στην ναυτιλιακή αγορά και κυρίως γνωρίζει εκ των ένδον τα τεκταινόμενα στο Σίτυ του Λονδίνου και στην Γουώλ Στρητ στην Νέα Υόρκη.

Είναι έτσι κατηγορηματικός στην διάγνωσή του:

«Η ελληνική ναυτιλία θα περάσει πολύ δύσκολες στιγμές», μας λέει. Προσθέτει δε ότι υπάρχουν ήδη κάποια επενδυτικά ταμεία (funds) τα οποία είναι έτοιμα να εξαγοράσουν υπερχρεωμένες ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις, να τις εξυγιάνουν και να τις μεταπωλήσουν όταν η αγορά θα αρχίσει να ανεβαίνει.

«Στον ελληνικό ναυτιλιακό χώρο», μάς λέει, «όπως και γενικότερα στην ελληνική αγορά, υπάρχουν αρκετές εταιρείες  ζόμπι οι οποίες τελικά κάνουν ζημιά τόσο στην οικονομία όσο και στο κύρος της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας. Υπό αυτή την έννοια, το ξεκαθάρισμα της κατάστασης θα μπορούσε να αποβεί θετικό για τις υγιείς ναυτιλιακές επιχειρήσεις, οι οποίες όμως σήμερα βρίσκονται αντιμέτωπες με μία μάλλον εχθρική προς αυτές ελληνική κυβέρνηση».

Ο συνομιλητής μας δεν έχει άδικο. Έγκυροι εφοπλιστικοί κύκλοι κάνουν λόγο για πολύ βαρύ κλίμα και εκφράζουν τον σκεπτικισμό τους απέναντι στους αναπτυξιακούς στόχους της κυβέρνησης. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, όπως μαθαίνουμε από παράγοντες της Ακτής Μιαούλη, η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα ετοιμάζεται για την μεγάλη φυγή.

«Η κυβέρνηση είναι έτοιμη να υπερφορολογήσει τον κλάδο και έχει πέσει θύμα της φιλολογίας που αναπτύσσουν Γερμανοί, Δανοί και Αυστριακοί αντίπαλοι του ελληνικού εφοπλισμού, οι οποίο σε όλα τα διεθνή φόρα τον κατηγορούν για υπέρμετρη φοροδιαφυγή, ναυταπάτες και άλλα παρόμοια που απέχουν αισθητά από την πραγματικότητα. Υπάρχει έτσι διάχυτη ανησυχία στον εφοπλιστικό κόσμο, ο οποίος σήμερα κάθε άλλο παρά σε ευνοϊκή συγκυρία βρίσκεται», τονίζουν.

Έτσι, για πρώτη φορά, η ναυτιλιακή κοινότητα τελεί σε κατάσταση υψίστης ετοιμότητας φυγής. Μαζεύει τα μπογαλάκια της, με άλλα λόγια, γιατί δεν αντέχει τις νέες, σοβιετικού τύπου φοροεπιδρομές.

Οι εφοπλιστές της ποντοπόρου ναυτιλίας, γράφει ο κ. Κώστας Δούκας, ανησυχούν σοβαρά από την πρόθεση της κυβέρνησης να φορολογήσει τα εισοδήματα από το πρώτο ευρώ, κάτι που δεν θα πλήξει μόνον τον λαό αλλά και την ναυτιλία, η οποία σήμερα υπερφορολογείται σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές εφοπλιστές άλλων χωρών της ΕΕ, όσο και με το περιουσιολόγιο.

Για πρώτη φορά, το σύνολο σχεδόν των εφοπλιστών ποντοπόρων πλοίων έχει δημιουργήσει παράλληλες εταιρείες διαχείρισης, κυρίως στην Κύπρο, αλλά επίσης και σε μικρότερη έκταση στο Ντουμπάϊ, στο Μονακό, στην Μάλτα και αλλού, ώστε σε περίπτωση νέας φορολογικής επιβάρυνσης της ναυτιλίας να αρχίσει αμέσως η διαχείριση από τις νέες χώρες.

Υψηλόβαθμα στελέχη της Ακτής Μιαούλη δήλωναν ότι επί του παρόντος οι εφοπλιστές τελούν σε στάση αναμονής εν όψει του νέου φορολογικού νόμου και του νόμου για το περιουσιολόγιο, το οποίο οι εφοπλιστές θεωρούν ως σοβιετικής εμπνεύσεως. «Θα δούμε τί θα λένε οι νόμοι και ανάλογα θα πράξουμε, για λόγους επιβίωσης», έλεγε διαχειριστής μεγάλης κυπριακής εταιρείας στον Πειραιά.

Η ανησυχία των εφοπλιστών ποντοπόρων πλοίων οφείλεται στην δεινή οικονομική κατάσταση των εταιρειών λόγω της παγκόσμιας κρίσης, της χρηματιστηριακής κρίσης της Νέας Υόρκης όπου είναι εισηγμένες οι μετοχές πολλών ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, της κακής ναυλαγοράς των πλοίων ξηρού φορτίου και των υψηλών χρεών των ναυτιλιακών εταιρειών προς τις τράπεζες λόγω δανείων.

Σχεδόν καμία ναυτιλιακή εταιρεία σήμερα δεν διαθέτει στόλο του οποίου η αξία να είναι μεγαλύτερη των υψηλών χρεών της προς τις τράπεζες, λόγω δανείων. Οι αξίες των πλοίων έχουν μειωθεί σημαντικά λόγω πλεονάζοντος τονάζ και κακής ναυλαγοράς, οπότε προκύπτει άμεση ανάγκη επιβίωσης με προσφυγή σε χώρες χαμηλής φορολογίας, όπως και η Κύπρος και όχι μόνον.

Σημειωτέον ότι οι παράλληλες εταιρείες δεν έχουν καμία σχέση με τις υπεράκτιες, αλλά επινοήθηκαν για να αποφύγουν τυχόν υψηλό φορολογικό κόστος που αναμένεται να προκύψει στην Ελλάδα από την σχεδιαζόμενη «μαρξιστικού και σοβιετικού τύπου φορολογική νομοθεσία» της κυβέρνησης Τσίπρα.

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, ακόμη και πολύ ηχηρά ονόματα της συνδικαλιστικής ηγεσίας του εφοπλισμού έχουν ήδη δημιουργήσει παράλληλα γραφεία στην Κύπρο, ενώ κάποιες άρχισαν ήδη να λειτουργούν αυτοτελώς εκεί.

Σημειώνεται ότι η φορολογία του τονάζ στην Ελλάδα είναι τέσσερις φορές υψηλότερη από την Ολλανδία, τρεις φορές υψηλότερη από την Γερμανία και τέσσερις φορές υψηλότερη από την Κύπρο και την Μάλτα. Οι Έλληνες εφοπλιστές δεν έχουν κανέναν λόγο να μετακινηθούν από τον Πειραιά αν δεν αλλάξει κάτι.

Αν όμως αλλάξει η φορολογική αντιμετώπισή τους, τότε θα ενεργοποιήσουν τα παράλληλα γραφεία τους και θα αφήσουν τον Πειραιά.

Θα πρέπει στο σημείο αυτό να επισημάνουμε ότι άνθρωποι της σημερινής κυβέρνησης έχουν διασύρει διεθνώς με σχόλιά τους την ελληνική ναυτιλία, γεγονός που κάνει ακόμα βαρύτερο το κλίμα για τον ελληνικό εφοπλισμό.

Γι αυτό και ο λογαριασμός θα είναι επίσης βαρύς, όταν έλθει.

 

*Επίτιμος Διεθνής Πρόεδρος Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων

 

 

Πηγή: European Business Review